fbpx

Welk social media platform zet ik zakelijk in?

Welk social media platform zakelijk inzetten is afhankelijk van een aantal factoren. In deze blog leg ik uit hoe en waarvoor de meest gebruikte social media platforms werken. Cruciaal in de keuze is waar jouw doelgroep zich bevindt.

Het kiezen van de juiste social media kanalen staat aan het begin van het maken van een social strategie. Het is dus belangrijk om deze kanalen goed te kiezen. Hierbij de uitleg van de 6 meest gebruikte kanalen.

TikTok
Dit is een super goed platform voor bedrijven, merken en organisaties die jong zijn. Voorheen heette het Musical.ly en was het al succesvol. Op dit platform maak je grappige video’s, playback video’s, die je deelt met je volgers. Het is dan ook niet gek dat heel veel kinderen zich op dit platform begeven. Is jouw doelgroep tussen de 6 en 18 jaar? Zorg dan dat je hier aanwezig bent.
Aantal gebruikers in Nederland: 3,5 miljoen 

Pinterest
Mijn persoonlijke favoriet: Pinterest. Het ideale platform voor interieur, kunst, mode, design, diy’s, eten & drinken en reizen. Het is een grote verzameling van mooie afbeeldingen die ter inspiratie dienen. Met name vrouwen tussen de 20 en 60 jaar zijn actief op Pinterest.
Pinterest is de laatste jaren flink gegroeid in gebruikersaantallen, maar biedt nog steeds heel veel kansen in bovenstaande branches als je hierop gaat adverteren.
Dagelijks aantal gebruikers in Nederland: 743.000

LinkedIn
Het zakelijk platform wereldwijd is LinkedIn. Gebruikt door zowel mannen als vrouwen die zakelijke en professionele informatie delen. Het is een ideaal platform voor het delen van bijvoorbeeld links naar video’s en blogs op jouw website. Let er wel op dat als je informatie op een zakelijke pagina deelt, dit alle collega’s ook weer delen voor zoveel mogelijk bereik.
Dagelijks aantal gebruikers in Nederland: 611.000

Instagram
Beeld staat centraal op dit platform dat de laatste jaren alleen maar in gebruik is toegenomen omdat dit platform zich blijft ontwikkelen. Naast het posten op de feed, kun je live gaan, Instagram stories aanmaken en is het idee dat alles perfect moet zijn al geruime tijd verdwenen. Omdat er inmiddels een grote massa aan gebruikers is, kan dit platform vrijwel voor elk merk en bedrijf worden ingezet.
Dagelijks aantal gebruikers in Nederland: 2,7 miljoen

Facebook
Facebook is en blijft de grootste reus binnen social media. Een aantal gebruikers (vooral jonge mensen) verschoof naar andere kanalen maar het gros weet Facebook te behouden. Het is dan ook een zeer stabiel platform en ideaal als jouw doelgroep tussen de 30 en 80 jaar is. Het is een must zeker als je op social media wilt gaan adverteren en de massa wilt bereiken.
Dagelijks aantal gebruikers in Nederland: 6,8 miljoen

YouTube
YouTube wordt nog steeds het meest gebruikt door jongeren. Op dit platform zijn het de influencers die de meest bezochte en leuke content maken. De video’s van bedrijven laten nog zeer te wensen over. Wil je hiermee professioneel aan de slag bedenk dan een goed format waarbij je een reeks aan video’s kunt maken die je elke week op hetzelfde tijdstip post.
Dagelijks aantal gebruikers in Nederland: 2,4 miljoen