fbpx


LinkedIn zit in de lift! Het afgelopen jaar steeg het aantal dagelijkse gebruikers van dit zakelijke platform met meer dan dertig procent. Het platform is daarmee een onmisbare online tool voor bedrijven en ondernemers voor meer zichtbaarheid. Maar hoe gebruik je dit zakelijke platform? 

Denk je aan LinkedIn? Dan is de kans groot dat je dit tot op heden hebt gezien als een regelrechte business-tool. En dat is logisch: LinkedIn is een zakelijk platform waarmee je, persoonlijk of met jouw bedrijf of organisatie, direct in contact komt met klanten, professionals en andere bedrijven. Kijken we verder, dan zien we dat het platform erg veel weg heeft van ieder ander social medium. Net als op Instagram en Facebook kun je er updates delen, interactie opzoeken met volgers en/of potentiële klanten en adverteren. En ook zonder een groot budget kun je hiermee de zichtbaarheid van jouw bedrijf of organisatie vergroten, je eigen netwerk vergroten en leads of sales genereren. Een must do dus. 


Hoe zet je dit zakelijke platform het beste in voor jouw organisatie? Een aantal tips. 

  • Professionaliseer het bedrijfsprofiel
    Naast je eigen profiel kun je als bedrijf ook een bedrijfsprofiel aanmaken op LinkedIn. Dit is hét digitale visitekaartje van jouw organisatie. Maak hier gebruik van! Begin door je logo toe te voegen als ‘’profielfoto’’. Kies voor een bestand van goede kwaliteit. Jouw profielfoto is het eerste wat klanten zien, besteed hier dan ook zeker aandacht aan. Voeg daarnaast een passende omslagfoto toe aan je pagina. Dit is een foto die je bedrijfspagina vertegenwoordigt. Zorg tot slot dat je paginabeschrijving en bedrijfsdetails zo volledig mogelijk zijn. De bezoekers van jouw bedrijfsprofiel willen direct weten waar je voor staat, wat je aanbiedt en hoe ze contact met je kunnen opnemen.

  • Publiceer regelmatig content 
    Maak en deel content! LinkedIn is hét sociale platform voor bedrijven. Waar jouw bedrijfsupdates op Facebook moeten concurreren met veel ads, grappige video’s of updates van vrienden en familie, is LinkedIn het platform specifiek gericht op vakupdates, bedrijfsnieuws, netwerken en informatie. Precies wat jij met jouw bedrijf wilt bereiken. Wil je beginnen met het publiceren van content? Gebruik dan een goede contentkalender en plan en bedenk van tevoren de content. Dit scheelt enorm veel tijd!

     

  • Meld je aan bij groepen
    Bij velen welbekend op Facebook, maar nog niet op LinkedIn: groepen. Meld je als persoon of bedrijf aan bij groepen die voor jou relevant zijn – of start je eigen groep. Door actief deel te nemen aan een LinkedIn-groep kun je je netwerk vergroten. Begin bijvoorbeeld door lid te worden van een industrie-relevante groep en reageer actief of berichten of plaats eigen content. Zorg dat je regelmatig contact hebt met de mensen in de groep zodat je bij hen top-of-mind blijft. Je vindt de groepen door naar de zoekbalk te gaan, op woorden te zoeken die bij jouw bedrijf passen en vervolgens op ‘’Meer’’ te klikken en daar naar ‘’Groepen’’ te gaan.

     

  • Maak van medewerkers online ambassadeurs 
    Medewerkers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de online zichtbaarheid van jouw bedrijf of organisatie. Simpelweg door de content die het bedrijf plaatst te delen op het eigen persoonlijke account. Zo draag je bij aan het bereiken van een nieuwe doelgroep, het versterken van het imago van jouw organisatie of zelfs aan het aantrekken van nieuwe collega’s of potentiële klanten.

     

  • Snel leads genereren?
    Dat doe je door te adverteren op dit sociaal netwerk. In vergelijking met Instagram en Facebook is LinkedIn een duurder platform, maar dat komt doordat er al een specifieke doelgroep is gevormd. Zeker als jouw business zich richt op BtoB dan loont het adverteren op LinkedIn ook omdat er nu nog relatief weinig andere bedrijven adverteren. Zelf merk ik dat de kwaliteit van de leads bij mijn zakelijke klanten een stuk hoger ligt dan wanneer er wordt geadverteerd op BtoC kanalen zoals FB of IG. 

 

Wil je meer weten over hoe je Linkedin zakelijk in kan zetten? Neem dan contact met me op!